Psychologia fotografii

o robieniu zdjęć z perspektywy psychologa

Facebook dla fotografów: jaki jest najlepszy czas na publikację postów?

1 grudnia 2017 Emilia Mańk 2 komentarze

Prosiliście o wpisy na temat prowadzenia Facebooka, więc przed Wami drugi artykuł z serii. Pierwszy dotyczył jakości zdjęć publikowanych na FB i możecie znaleźć go tutaj:


Jak poprawić jakość zdjęć publikowanych na Facebooku?

Przygotowując się do napisania tego artykułu przebrnęłam przez wiele branżowych artykułów, z których tak naprawdę nie dowiedziałam się niczego konkretnego. Jedyny wniosek, jaki nasuwa mi się po lekturze jest taki, że Facebook jest tak dynamicznie zmieniającym się portalem, że to co działało wczoraj dzisiaj może nie przynosić już żadnych skutków. Dlatego też starałam się napisać jak najbardziej uniwersalny tekst, który nie przeterminuje się po 2-3 miesiącach i powoli Wam poznać swoich fanów i ich reakcje.

Do rzeczy…

O której najlepiej publikować na Facebooku?

Jeżeli szukasz konkretnych widełek godzinowych, to niestety ich tu nie znajdziesz, bo najzwyczajniej w świecie nie istnieją. Założenie jest jedno – należy wrzucać posty na fb w momencie, kiedy najwięcej naszych fanów jest online. Tylko, że obecnie, gdy każdy korzysta z aplikacji na telefonie i jest online prawie 24h/dobę, w jaki sposób określić ten najlepszy czas, by uzyskać maksimum zaangażowania?

Niestety nie istnieje jeden uniwersalny harmonogram wrzucania treści. Chociaż może to i lepiej? Wyobraź sobie, co by się działo, gdyby wszyscy publikowali swoje posty o tej samej godzinie. W rezultacie nie docierałyby prawie do nikogo. Kluczem do sukcesu jest poznanie swoich fanów. Określenie dokładnie czym się zajmują i jaki jest ich plan dnia. Pozwoli to nam zgadnąć, w jakich godzinach najczęściej będą mieli chwilę wolnego, by zerknąć na fejsa, a tym samym zobaczyć posty, które udostępniamy.

Gdy do Twoich fanów należą głównie fotografowie ślubni, to wiadomo, że wrzucanie dla nich treści w sobotę mija się z celem – i tak wtedy pewnie są na zleceniu i ich nie zauważą. Fotografowie dziecięcy chcący dotrzeć do rodziców – tutaj plan dnia też różni się w zależności od wieku dziecka – w innych godzinach będą miały chwilę dla siebie matki malutkiego dziecka, w innych – nastolatka. To samo  w przypadku osób pracujących, oni też zazwyczaj mają swoje rytuały w konkretnych porach dnia – naszym zadaniem jest odkryć kiedy to następuje.

Poznaj swoich fanów – przydatne narzędzia

Na początku masz do wyboru dwie opcje:

  1. Sprawdzić na podstawie poprzednich postów z konkretnego okresu (najlepiej minimum miesiąca), w jaki sposób rozkładała się aktywność Twoich fanów, przeanalizować dane, wyciągnąć z nich wnioski i wprowadzić w życie.
  2. Przez najbliższy miesiąc publikować różne rodzaje postów (wpisy tekstowe, zdjęcia, filmy, odnośniki do stron) o najróżniejszych porach dnia, najlepiej codziennie – jednym słowem dać sobie czas na eksperymentowanie z treściami oraz okresem publikacji. Dopiero później skorzystać z poniższych narzędzi, aby sprawdzić, które z postów wzbudzały największe zainteresowanie i o której porze najlepiej były przyjmowane.

Możesz skorzystać też z obu opcji na raz. Danych do analizy nigdy za mało. 😉

Przygotowałam dla Was kilka narzędzi, z których sama korzystam – fajnie zbierają wszystkie informacje do kupy i pozwalają uporządkować wszystkie dane – wtedy dużo łatwiej wyciągnąć jakiekolwiek wnioski i kierować się nimi w przyszłości.

Statystyki Facebooka

W zakładce „posty” możecie podejrzeć sobie informacje na temat aktywności Waszych fanów na Facebooku. Jak widzicie na screenie powyżej u mnie różnice między poszczególnymi dniami tygodnia są nieznaczne – stąd rada, by publikować posty przynajmniej raz dziennie.


Ważne:

wykresy z tej zakładki pokazują dni i godziny, w których Wasi fani są zalogowani do Facebooka, nie oznacza to jednak, że działają w nim wtedy aktywnie. Są i potencjalnie mogą zareagować na nasze aktywności.


Rozkład godzinowy – dostarcza nam trochę więcej konkretnych informacji. Niestety jest jedno „ale”. U większości wygląda tak samo. Prawie wszyscy w tej części powinni widzieć wieloryba, orkę, czy co tam Wam jeszcze wyobraźnia przyniesie – kto ma inaczej niech pochwali się screenem, chętnie zobaczę. W takich godzinach najczęściej korzystamy w Internetu. Dla niektórych na pewno to będzie nowa i przydatna informacja.

Najprostsze „narzędzie” do sprawdzenia, kiedy jest najwięcej ludzi online to Wasz własny licznik znajomych, którzy są aktywni. Wystarczy obserwować go w ciągu dnia i publikować wtedy, gdy w nawiasie jest większa liczba niż zazwyczaj. U mnie to się sprawdzało i przekładało na całkiem niezłe zasięgi. Wiadomo, że aby sprawie korzystać z tego rozwiązania należy mieć pewną grupę osób w znajomych, którzy mniej więcej należą do naszej grupy docelowej.

No ale to Ty sam najlepiej powinieneś wiedzieć kogo masz w znajomych 😉

Sotrender

Sotrender to narzędzie, które jest w stanie dostarczyć nam dużo więcej szczegółowych danych na temat naszych profili w social mediach (nie tylko Facebook ale i Instagram, Twitter i wiele innych). Tutaj mamy możliwość wygenerować sobie raport z konkretnego przedziału czasowego, a na podstawie otrzymanych danych dostajemy w gratisie wskazówki, jak pracować aby polepszyć wyniki. Pierwsze 14 dni można korzystać z niego za darmo.

Możecie też poszukać innych tego typu stron, których jest teraz ogromny wybór. Na pewno każdy znajdzie coś dla siebie Fajne zestawienie znalazłam tutaj.

Co do Sotrendera, u mnie raport z ostatniego miesiąca wygląda tak:

Jak widzicie tutaj dane prezentują się dużo konkretniej, niż w poprzednich tabelkach. No i dostajemy informacje o faktycznym zaangażowaniu (czyli aktywności na naszym profilu), a nie o tym, kiedy nasi fani tylko są „online”. Co prawda listopad był dla mnie bardzo słabym miesiącem, mało publikowałam, niewiele się działo, dlatego też te dane nie są zbyt imponujące. Ale przynajmniej wiem kiedy teraz wrzucać najważniejsze treści, aby zyskały jak największe zaangażowanie fanów.

I rozkład godzinowy, który ma ścisły związek z godziną publikacji postów. Wiadomo, że jak nie wrzucam niczego koło 15:00, to i zaangażowanie w tej godzinie będzie mniejsze. Chociaż ostatnio opublikowałam post, aby sprawdzić teorię, że niby w środę o godz. 15:00 najwięcej osób korzysta z Facebooka. To nieprawda – wpis miał mniejszy zasięg niż zwykle.

Podpatrz co robi konkurencja

Najlepiej uczyć się od najlepszych, dlatego możecie skorzystać też z opcji obserwowania innych stron, aby być na bieżąco z ich zasięgiem i najpopularniejszymi postami. Można to zrobić w zakładce „Podsumowanie” w statystykach naszego fanpage. Osoba, którą dodajemy do obserwowanych nie widzi tego, więc jakby co możecie spać spokojnie 😉

W zakładce „Posty” znajdziecie teź informacje o najpopularniejszych wpisach stron, które obserwujecie. Pozwoli to ocenić, co najbardziej angażuje Waszą grupę docelową u „konkurencji” i które treści zdobywają najwięcej reakcji.

Dobre posty żyją dłużej

I jeszcze jedna bardzo ważna rzecz. Obserwuje od jakiegoś czasu „żywotność” postów na Facebooku i zauważyłam, że wpisy, które cieszą się większym zainteresowaniem potrafią wyświetlić się naszym Fanom nawet po 2-3 dniach od publikacji. Dlatego oprócz odpowiedniej daty publikacji, która pozwala większej liczbie osób zobaczyć, to co napisaliśmy, ważne jest też zaangażowanie. Im więcej lików, komentarzy, czy udostępnień, tym większy zasięg, co za tym idzie – więcej osób ma szanse zobaczyć co dla nich mamy.

O tym jak zwiększyć zaangażowanie fanów napiszę w kolejnym artykule. Po publikacji lecę robić research, aby móc przekazać Wam jak najwięcej praktycznych wskazówek 😉


A u Ciebie jakie godziny publikacji najlepiej się sprawdzają? Korzystasz z jakiś dodatkowych narzędzi do analizy ruchu? Jeśli tak to jakich?

No i czekam na screeny Waszych nie-orek 😀


 

 

#dla fotografa#facebook#facebook dla fotografów#kiedy publikować na facebooku?#przydatne narzędzia#social media

Previous Post

  • Katarzyna Pietron

    Na moim fanpage’u dane godzinowe nie są dostępne. Czy one nie pokazują się dopiero od konkretnej liczby fanów? Co do poszczególnych postów – do końca grudnia planuję zanalizować, jakie godziny i typy postów budziły najwięcej reakcji.